طرح توجیهی کسب و کار

طرح توجیهی کسب و کار

شروع یک کسب و کار بدون طرح توجیهی مثل شروع ساختمان سازی است بدون نقشه. هر کسب و کاری هرچقدرم کوچیک باید به تناسبش طرح توجیهی داشته باشد. طرح توجیهی همان طور که از اسمش مشخص است میزان توجیه پذیری یک طرح را مشخص می کند که هرچقدر دقیقتر و واقعی تر  نوشته شود تصمیم گیری برای شروع کسب و کار راحتر و امکان موفقیت کسب و کار بیشتر خواهد بود.

در صورتیکه شما برای شروع کسب و کارتان نیاز به سرمایه گذار و یا تسهیلات و یا شریک داشته باشید طرح توجیهی کمک زیادی به شما خواهد کرد.

طرح توجیهی می تواند ده ها صدها صفحه باشد و می تواند خیلی خلاصه و مختصر نوشته شود. افرادی هستد که متخصص این کار هستند ولی اگر کسب و کار شما بزرگ نیست می توانید خیلی راحت با خواندن همین بخش خودتان طرح توجیهی کسب و کارتان را بنویسید.

بخش اول شرح کسب و کار

در این یخش شرح کاملی از کسب و کارتان بنویسید موضوع کسب و کار را مشخص کنید در این بخش مشخص کنید کسب و کار شما چیست و چه کمکی به جامعه خواهد کرد. هدفتان را از راه اندازی کسب و کار مشخص کنید و در مورد  محصولات یا خدمات طرح شرح دهید.

بخش دوم   بازاریابی و فروش

در این بخش بازار هدف خود را مشخص کنید و شرح دهید مشتریان شما چه افرادی هستند و چرا باید در بین رقبا از شما خرید کنند و مشخص کنید مزایا اصلی محصول شما نسبت به سایر محصولات موجود در بازار چیست.

بخش سوم برنامه کاری

در این بخش برنامه کاری کسب و کار را دقیق بنویسید و مشخص کنید از کجا می خواهید شروع کنید و به کجا برسید و با چه راه های عملی می خواهید برسید. روند کاری را شرح دهید و مواد اولیه کارتان را شرح دهید و مشخص کنید چگونه تهیه خواهید کرد.

بخش چهارم منابع انسانی

در این بخش مشخص کنید کسب و کار شما به چه افراد و تخصص هایی نیاز دارد . شاید کسب و کار شما فعلا فقط توسط خودتان انجام شود ولی مشخص کنید چه تخصص هایی نیاز دارد و شما چه مهارتهایی دارید و مهارتهایی را که بلد نیستید را چگونه حل خواهید کرد.

بخش پنجم تجهیزات مورد نیاز

باید مشخص کنید کسب و کار شما به چه تجهیزات و امکاناتی نیاز دارد و روش تهیه هر کدام را شرح دهید. و پیش بینی کنید هر کدام چقدر برای شما کارایی و چقدر استهلاک خواهد داشت.

طرح بازاریابی

بازاریابی و فروش مهمترین بخش هر کسب و کار است که هر کسب و کاری که بخش فروش و بازاریاب اش درست عمل نکند با شکست مواجه خواهد شد. مهم است که یک برنامه دقیق برای بازاریابی و تبیلغات و فروش نوشته شود.

بررسی مالی

مهمترین بخش طرح توجیهی بخش مالی آن است که  میزان توجیه پذیری طرح را نشان می دهد.

در این بخش باید تمام هزینه های سالانه کسب و کارتان را با دقیق محاسبه کنید و درآمد های سالانه طرح را هم به صورت واقعی پیش بینی کنید. با انجام این کارها می توانید نقطه سر به سر و سود و زیان طرح را حساب کنید.

علی معقولی

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۱۹۲۵

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *